Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach jest nadal jedną z najskuteczniejszych form reklamy. Nie wiesz, na czym polega pozycjonowanie stron www? Chciałbyś dobrze zainwestować pieniądze w reklamę, ale nie wiesz, czy pozycjonowanie to na pewno dobre rozwiązanie? W tym artykule wyjaśnię dokładnie, czym jest pozycjonowanie, jakie są jego rodzaje i czy warto inwestować w pozycjonowanie strony.  

Czym jest pozycjonowanie strony?  

Pozycjonowanie strony www w wyszukiwarce internetowej jest procesem, którego celem jest zapewnienie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie strony internetowej pozwala zwiększyć widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania, ułatwiając tym samym odnalezienie twojego sklepu/strony przez klientów wpisujących do wyszukiwarki interesujące ich frazy. Pamiętaj, że twoja firma nie jest jedyną działającą w konkretnej branży. Konkurencja (oprócz bardzo niszowych przedsięwzięć) jest bardzo wysoka bez względu na to, czy zasięg twojej działalności obejmuje mały obszar, miasto, kraj, Europę czy świat. Pojęcie konkurencji w pozycjonowaniu jest niezmiernie istotne. To właśnie ona sprawia, że pozycjonowanie staje się konieczne. Im większa konkurencja, tym trudniej jest wypozycjonować stronę.

Na czym polega pozycjonowanie organiczne?  

Pozycjonowanie organiczne to złożony proces. Polega on na podjęciu szeregu działań. Poniżej kilka najpopularniejszych.

Po pierwsze, wybór słów kluczowych. O słowach kluczowych napiszę trochę później. Tutaj jednak chce zauważyć, że jest to niezwykle ważny element pozycjonowania. Słowa kluczowe powinny być idealnie dopasowane do profilu prowadzonej działalności. Wybierając je, trzeba zwrócić uwagę na preferencje klientów, użytkowników Internetu, ich popularność.

Po drugie, copywriting. Copywriting to proces polegający na przygotowaniu tekstów na stronę, w których znajdują się słowa kluczowe. Warto zlecić przygotowanie dobrych tekstów doświadczonemu copywriterowi, który przygotuje teksty merytoryczne. Copywriting odgrywa jedną z najbardziej znaczących ról podczas pozycjonowania!

Po trzecie, linkbuilding. Co to takiego? Linkbuilding to inaczej linkowanie strony na zewnętrznych serwisach i stronach www. Dzięki temu buduje się popularność strony, wzrasta do niej także zaufanie. Z linkowaniem należy jednak obchodzić się bardzo ostrożnie. Linki, które prowadzą do pozycjonowanej strony, powinny być silne, a więc być jak najwyższej jakości.

Po czwarte, optymalizacja. Bez tego trudno mówić o pozycjonowaniu strony. Optymalizacja to inaczej przygotowanie strony do pozycjonowania. Najlepiej, aby przed rozpoczęciem pozycjonowania wykonać profesjonalny audyt strony, który wskaże, jakie działania należy podjąć, aby strona lepiej działała. O czym mowa? Strona powinna być responsywna, grafiki odpowiednio oznaczone, opisane i pozycjonowane, odpowiednio przygotowana struktura strony. Wytycznych Googla jest naprawdę wiele i należy się im podporządkować, aby wyszukiwarka „polubiła” konkretną stronę www.

Po piąte,  systematyczne działania. Pozycjonowanie lubi systematyczność. Aby zapewniać stronie ruch, należy wciąż dbać o jej jakość. Wyszukiwarka Google docenia strony, które są ulepszane, na których pojawiają się nowe i przydatne dla użytkownika treści.

Jak działa pozycjonowanie w praktyce? 

Chcę znaleźć sklep obuwniczy w Krakowie. Wpisuję zatem do wyszukiwarki hasło: „sklep z butami Kraków”. Oto lista pierwszych pozycji (poza reklamami płatnymi). Jeżeli masz sklep obuwniczy i chciałbyś, aby strona twojego sklepu wyświetlała się na pierwszych pozycjach powinieneś zainwestować w pozycjonowanie. Podobnie jest z każdą inną branżą – jeżeli twoja strona działa, ale nie jest pozycjonowania, zginie w tłumie tysięcy innych!

TOP 3? A może TOP 10 wystarczy?

Mówi się, że jeżeli twoja strona nie wyświetla się w TOP 10 w wyszukiwarce na konkretną frazę, to tak, jakby jej w ogóle nie było. Cóż, trochę racji w tym jest. Ale zacznijmy od początku.  Docelowa pozycja na konkretne słowa kluczowe to oczywiście pozycja w TOP 3 jednak jeżeli jesteś w TOP 10 to również jest całkiem nieźle. Dlaczego? Znów posłużmy się przykładem.

Zostańmy przy sklepie obuwniczym w Krakowie. Osoba, która jest faktycznie zainteresowana zakupem butów w Krakowie i wpisze do wyszukiwarki odpowiednie hasło, może pójść później kilkoma ścieżkami.

Pierwsza z nich to skorzystanie z mapy, na której znajdują się zaznaczone sklepy. Szuka najbliższego sklepu obuwniczego i udaje się tam na zakupy.

Druga to wejście na kilka pierwszych wyników na liście wyszukiwania. Jak myślicie? Na przejrzenie ile stron starczy tej osobie czasu i cierpliwości? Postaw się w roli tego klienta. Wchodzisz na pierwszą stronę. Jeżeli znajdujesz tam to, czego szukasz, być może nie skorzystasz z możliwości wejścia na inną stronę. Być może zrobisz to jeśli nie znajdziesz odpowiedniego produktu lub jeśli będziesz chciał porównać ceny. Wejście na stronę internetową kolejnych sklepów jest oczywiście możliwe, ale z każdym kolejnym kliknięciem, prawdopodobieństwo spada. Dlatego właśnie, jeżeli Twoja strona jest daleko poza TOP10 szansa na duży ruch na stronie www jest znikoma.

Pozycjonowanie strony www jest zatem istotne. Jeżeli posiadasz własna stronę internetową, nie warto tracić jej potencjału, bo w żaden sposób na siebie nie zarabia. Odpowiednia agencja lub freelancer SEO, dzięki różnorodnym działaniom z zakresu Search Engine Optimization, sprawi, że strona nie tylko będzie wysoko w wynikach wyszukiwania w konkretnej przeglądarce, ale przede wszystkim zwiększy się ruch na stronie. Konsekwencjami jest oczywiście wyższa sprzedaż produktów i usług.

Pozycjonowanie www w różnych wyszukiwarkach – Google, Bing, Baidu, Yandex czy DuckDuckGo?

Wyszukiwarek internetowych jest wiele. 10 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych na świecie to:

  • Google
  • Bing
  • Yahoo!
  • Baidu
  • Yandex
  • DuckDuckGo
  • Petal Search
  • AOL Search
  • Qwant
  • Ecosia

Pozycjonowanie zaczyna się od wyboru wyszukiwarki. Nie powinno nas dziwić, że najczęściej wybieraną wyszukiwarką do pozycjonowania jest Google. Dlaczego? Z banalnego powodu. Jest to najczęściej używana wyszukiwarka na świecie. Jak pokazują statystyki korzysta z niej 96% użytkowników w Polsce, a blisko 80% na świecie. Oznacza to, że pozycjonowanie właśnie w tej wyszukiwarce najbardziej się opłaca i gwarantuje największy ruch. Oczywiście wpływ na to ma rozwój wielu usług Googla, które z roku na rok umacniają pozycje tej wyszukiwarki.

Jednak, jeżeli chcemy pozycjonować stronę na rynkach zagranicznych, warto zainteresować się także pozycjonowaniem w innych wyszukiwarkach, które na danym rynku są najpopularniejsze. Głównie chodzi o Rosję oraz Chiny. W krakach tych rozwinęły się lokalne wyszukiwarki, których popularność jest tam najwyższa. W Rosji jest to Yandex, a w Chinach Baidu.

Pozycjonowanie grafik

Pozycjonowanie grafik może znacznie poprawić widoczność domeny w wybranej wyszukiwarce internetowej. Użytkownicy Internetu bardzo często wyszukują potrzebnych informacji przy pomocy grafiki. Podam teraz kilka przykładów.

Przykład 1

W sklepie, np. drogerii, zainteresował klienta konkretny produkt. Nie był jednak przekonany, aby go kupić. Zastanawiał się, czy produkt będzie dla niego właściwy, a może uznał, że ten produkt będzie tańszy w drogerii internetowej. Finalnie nie zdecydował się na zakup. Po powrocie do domu uznał jednak, że produkt jest mu potrzebny. Przyjmijmy, że był to szampon do włosów z olejkami odbudowującymi zniszczone włosy. Niestety, nie pamięta nazwy. Co robi w takiej sytuacji? Wpisuje do wyszukiwarki: szampon z olejkiem na zniszczone włosy i przy pomocy grafik próbuje wyszukać dokładnie ten produkt, który widział w drogerii.

Co dzieje się później? Kiedy odnajdzie on właściwy produkt, klika na ikonę, następnie przechodzi na stronę. Można spodziewać się, że będzie to strona drogerii internetowej. Najprawdopodobniej dokona zakupu.

Przykład 2

Dziecko prosi tatę: „Kup mi samochód w kolorze niebieskim z bajki XYZ”. Tata, wiedząc, że nie można popełnić błędu zakupienia jakiegokolwiek niebieskiego samochodu, wpisuje do wyszukiwarki internetowej hasło: „niebieski samochód z bajki XYZ” i szuka w grupie grafik, pokazując dziecku wyniki wyszukiwania. Kiedy znajdują odpowiedni, po wejściu na konkretne zdjęcie, można przejść na stronę zakupu.

Podobnych przykładów można podawać tysiące! Bardzo często zdarza się, że nie pamiętamy konkretnej nazwy, modelu lub chcemy znaleźć konkretną rzecz, która trudno byłoby znaleźć wyłącznie kierując się opisem. Dobrze opisane zdjęcie spowoduje, że grafika znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania grafik w wyszukiwarce. To z kolei sprawi, że klient szukający produktu lub usługi trafi właśnie na Twoją stronę.

Dlaczego jeszcze grafiki są ważna? Podam 2 przyczyny, które wg mnie mają ogromne znaczenie marketingowe.

Po pierwsze, nawet jeżeli w swoim asortymencie nie masz tego konkretnego szamponu z przykładu pierwszego, ale masz inny podobny, a jego grafika jest zachęcająca, jest duże prawdopodobieństwo, że klient się na niego skusi. Jeżeli nie masz w swoim sklepie samochodu niebieskiego z bajki XYZ, ale posiadasz samochód w innym kolorze, być może dziecku spodoba się bardziej i również dojdzie do realizacji zakupu. Dlatego warto dbać o dobre fotografie swoich produktów na stronie.

 Po drugie, dobre zdjęcie, a więc mające odpowiednią jakość i zachęcającą treść, przyciąga klientów. Wyobraźmy sobie hotel, SPA, sklep odzieżowy czy jakąkolwiek inną branżę – to oczywiste, że dobre zdjęcia lepiej pozwolą sprzedać usługę.

Jak pozycjonować grafiki w wyszukiwarce?

Pozycjonowanie grafik nie jest bardzo skomplikowane. Jednak, trzeba pamiętać o kilku ważnych. Przede wszystkim istotna jest ich jakość, o czym wspominałam wcześniej. Nie mniejsze znaczenie ma także rozmieszczenie zdjęć na stronie, tak, aby dobrze komponowały się z tekstem i aby odpowiednio wyglądały zarówno w przeglądarce użytkownika korzystającego z komputera stacjonarnego, laptopa jak i urządzeń mobilnych. Ważne są także: treści (podpis grafiki fraz z odpowiednimi słowami kluczowymi), format pliku.

Pozycjonując grafiki należy zadbać także o:

  • odpowiedni opis alternatywny – w sytuacji, kiedy zdjęcie się nie wczyta, widoczny jest tekst alternatywny. Każdy opis powinien zawierać słowo kluczowe i krótko opisywać to, co znajduje się na fotografii;
  • tytuł zdjęcia – inaczej „title atrybut” jest bardzo ważny dla SEO. Musi różnić się od opisu atrybutu alt;
  • format zdjęcia – grafika powinna być w odpowiednim formacie, najlepiej aby było to rozszerzenie JPG;
  • dane strukturalne – są konieczne zawsze, ale przydają się jeśli w grę wchodzi np. sprzedaż. Wtedy, użytkownik obok zdjęcia może zobaczyć ważne informacje, np. cenę.
  • odpowiednio zbudowana mapa strony – dobrze zaprojektowana mapa strony pozwala wyszukiwarce zlokalizować grafikę.
  • rozmiar – zdjęcie nie powinno być zbyt duże, może to spowolnić działanie strony.

Pozycjonowanie grafik ma bardzo duże znaczenie w kontekście skutecznego pozycjonowania całej strony. Dlatego, jeżeli decydujesz się na usługę pozycjonowania strony, koniecznie zapytaj o ten właśnie aspekt. Dokładnie przeanalizuj z freelancerem lub z firmą, jak będzie rozwiązywana kwestia zdjęć na stronie internetowej. Jeżeli jesteś w stanie, sam dostarczaj autentyczne i oryginalne grafiki swoich produktów oraz usług. Jeżeli nie jest to możliwe, można skorzystać z banków darmowych zdjęć. W takim jednak przypadku warto pamiętać o tym, że Twoja strona nie będzie wyjątkowa i niepowtarzalna.

Dlaczego warto pozycjonować stronę internetową?

Jest naprawdę wiele powodów, dla których warto zdecydować się na pozycjonowanie. Przede wszystkim pozycjonowanie strony www to obecnie jedna z najbardziej korzystnych form reklamy.

  1. Poprawienie widoczności strony w wyszukiwarce

Jest to powód najważniejszy. Jeżeli posiadasz stronę internetową, to po to, aby trafiała z ofertą do szerokiego grona odbiorców. Dzięki pozycjonowaniu jest to możliwe. Większa widoczność w sieci to większy ruch na stronie. Z kolei, większy ruch na stronie, to większe zyski.

  1. Poprawa wizerunku firmy

Jeżeli reklama biznesu działa, firma staje się bardziej konkurencyjna. Zyskuje zarówno w oczach innych firm z branży, jak i klientów. Bycie liderem, lub jednym z liderów, sprawia, że stajesz się autorytetem. Pozycja marki na rynku staje się coraz mocniejsza. To prowadzi do sytuacji, w której to inni muszą podążać za tobą, a nie ty za innymi. Możesz dzięki temu spokojnie wdrażać nowe pomysły, a także systematycznie podnosić ceny.

  1. Wymiar finansowy – pozycjonowanie jest tanie!

Wielu firmom wydaje się, że koszt pozycjonowania jest wysoki. Jednak, już po kilku miesiącach, kiedy widoczne są trwałe korzyści z pozycjonowania, koszt przestaje odgrywać tak dużą rolę, jak na początku. Warto zdać sobie sprawę, że najczęściej budżet na pozycjonowanie jest stały, natomiast efekty wciąż rosną!

  1. Celujesz w grupę docelową

Pozycjonowanie to skuteczna reklama, dzięki której trafisz do wybranej i najbardziej cennej dla ciebie grupy docelowej. Jeżeli działania dotyczące pozycjonowania są odpowiednio dobrane, możesz liczyć na sukces! Wiele tradycyjnych form reklamy  (ulotki, plakaty, itp.) trafia do wszystkich odbiorców, z których duża część nie jest zainteresowana proponowanymi usługami. Pozycjonowanie pomaga docierać przede wszystkim do osób, które faktycznie potrzebują produktu lub usługi, które proponuje twoja firma.

  1. Pozycjonowanie pozwala zmieniać i rozwijać biznes

Oprócz podejmowanych działań mających na celu poprawienie kondycji firmy, dostajesz także odpowiedzi na bardzo konkretne pytania. Kto i w jakiej liczbie odwiedza twoją stronę? Czego na niej szuka? Czy opuszcza stronę, czy pozostaje na niej na dłużej. Wszystkie te informacje pozwalają przyjrzeć się biznesowi z dystansu, oczami klienta i wprowadzić konkretne zmiany. Zmiany mogą dotyczyć rozbudowania asortymentu czy ilości usług, ale też redukcji tych, które nie cieszą się zainteresowaniem.

Oczywiście jest znacznie więcej powodów dla których warto zdecydować się na pozycjonowanie. Z pewnością pojawi się na blogu taki wpis!

Co można pozycjonować? Pozycjonowanie stron www, pozycjonowanie sklepów

Przede wszystkim pozycjonowanie dotyczy stron internetowych. Te z kolei mogą być bardzo różnorodne; od najprostszych wizytówek, po bardzo złożone strony z wieloma zakładkami. Mogą to być strony sprzedające usługi, strony reklamujące markę osobistą, ale też strony sprzedające towary. Mamy wtedy do czynienia z pozycjonowaniem sklepów internetowych. E-commerce od kilku lat działa coraz prężniej, a konkurencja jest bardzo duża, dlatego pozycjonowanie sklepów internetowych jest koniecznością! Pozycjonowanie sklepów internetowych znacznie wpływa na sprzedaż! Można także pozycjonować grafiki, o czym już wcześniej wspominałam.

Pozycjonowanie lokalne i globalne – różnice

Chcąc być precyzyjnym należałoby wymienić 3 rodzaje pozycjonowania (jeżeli chodzi o zasięg pozycjonowania): pozycjonowanie lokalne, pozycjonowanie na kraj, pozycjonowanie globalne. Pierwszy z nich, a więc pozycjonowanie lokalne, to działania mające na celu zareklamowanie strony (biznesu) na danym terenie, najczęściej niewielkim. Może to być miejscowość, miasto, region. Są to najczęściej niewielkie, lokalne biznesy. Jednak, aby mogły sprawnie działać potrzebują lokalnych odbiorców usług i produktów. Dlatego tak istotna w tym rodzaju pozycjonowania jest precyzja.  Drugi z nich, to pozycjonowanie na kraj. Jak nazwa wskazuje, nie ograniczamy się tutaj do terenu miasta, gminy, województwa, czy większego regionu, ale kierujemy ofertę do odbiorców w całej Polsce. Trzeci to pozycjonowanie globalne, a więc w ogólne nie ograniczone terytorialnie – skierowane właściwie na cały świat. Przy czym, należy tutaj określić jednak pewne ramy. Jeżeli zależy nam na konkretnym rynku zagranicznym, koniecznie trzeba to uzgodnić z osobą zajmującą się pozycjonowaniem. Należy bowiem podjąć działania np. w innej wyszukiwarce internetowej i do niej dopasować strategię.

Zasadniczą różnicą pomiędzy tymi rodzajami pozycjonowania jest dobieranie słów kluczowych. Im mniejszy region, tym należy to uwzględnić w doborze fraz, np. „Nieruchomości Ciechocinek”.

Jak się pozycjonować? To już zależy od indywidualnych preferencji. Jeżeli firma nie ma odpowiedniej infrastruktury, możliwości i zasobów, aby dostarczać produkty lub usługi w dużym regionie lub na terenie całego kraju, należy pozycjonować się lokalnie. Jeżeli jednak są możliwości, aby zasięg działania był większy, pozycjonowanie powinno odbywać się na większa skalę.

Ile trzeba czekać na efekty pozycjonowania?

Niestety, nie da się odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Jest to uzależnione od rodzaju usług, konkurencyjności fraz. Pierwsze efekty mogą pojawiać się już po kilku tygodniach. Im dłużej trwa pozycjonowanie, tym efekty będą bardziej odczuwalne. Pamiętajmy, że pozycjonowanie jest procesem. Nie jest to działanie natychmiastowe. Wielu działań nie da się także wprowadzić jednocześnie. Wyszukiwarka internetowa docenia systematyczność zmian na lepsze, ale zbyt szybkie działania nigdy nie są dobrze przez nią odbierane. Doświadczony specjalista SEO doskonale wie, jakie działania wdrożyć i kiedy je wdrożyć, aby przyniosły oczekiwany efekt. 

Pozycjonowanie strony może trwać dłużej w sytuacji stron problematycznych. Co to oznacza? Strona była nieodpowiednio pozycjonowana i dostała karę od Googla. W takiej sytuacji należy postarać się, aby usunąć problem i odbudować zaufanie do strony. Czasem trwa to niestety długo.

Czy efekt pozycjonowania jest stały?

Pozycjonowanie jest procesem. Oznacza to ciągłą pracę nad witryną internetową. Jeżeli prace będą prowadzone stabilnie i w sposób ciągły, można spodziewać się, że efekt będzie stały. Należy jednak pamiętać o tym, że konkurencja nie śpi. Jeżeli wdroży działania wymagające np. większych nakładów pieniężnych, może okazać się, że znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej. Dlatego tak ważne jest ciągłe monitorowanie konkurencji i elastyczne podejście.

Czy zakończenie pozycjonowania jest równoznaczne z końcem uzyskiwania najwyższych pozycji? Niestety tak. Owszem, dobra pozycja może utrzymywać się przez pewien czas, jednak konkurencyjne firmy prowadzące regularnie działania na stronie, mogą Cię przegonić. Odrobienie strat wiąże się czasem z kilkumiesięcznymi wysiłkami. Czy zatem warto przerywać pozycjonowanie? Każdy sam powinien odpowiedzieć sobie na to pytanie.

Narzędzia dzięki którym dopasujesz frazy

Dobór fraz to nie jest proste zadanie. Zacznę od swojego przykładu. Jestem copywriterką i posiadam swoją stronę internetową. Muszę zastanowić się, jakich słów kluczowych użyć, a więc co wpisują do wyszukiwarki internetowej klienci, chcący wyszukać usługi copywriterskie. W moich tekstach powinnam zatem użyć takich raz jak:

„copywriting, pisanie tekstów, teksty na zamówienie, teksty na strony www, teksty na strony internetowe, szukam copywritera itd.”

Oprócz intuicyjnego wyszukiwania fraz, należy skorzystać z odpowiednich narzędzi, dzięki którym dopasowanie fraz będzie idealne. Jakie to narzędzia? Bardzo różne! Kilka z nich to:

  • KWFinder
  • Senuto
  • Google Ads Keyword Planner
  • Google Suggest
  • Google Search Console
  • Raport wyszukiwanychhaseł Google Ads
  • Trendy Google
  • Answer the Public
  • Ahrefs

Dzięki tym programom wiem,  jakie słowa kluczowe z mojej kategorii są najczęściej wpisywane do wyszukiwarki. Ale nie tylko. Wiele z tych programów ma inne, ciekawe funkajconalności.

Kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja to niestety częste zjawisko wśród stron pozycjonowanych przez amatorów. Dochodzi do niego wtedy, gdy na dwóch lub więcej podstron powtarzają się te same frazy kluczowe. Wyszukiwarka nie wie wtedy, na którą podstronę skierować użytkownika. W takiej sytuacji ignoruje podstrony, a korzysta na tym konkurencja. Dlatego ważne jest, aby frazy zostały odpowiednio ustawione na każdej podstronie.

Rodzaje słów kluczowych

Słowa kluczowe można podzielić na kilka kategorii. Niektóre z nich są bardziej konkurencyjne, a co za tym idzie, trudniej się je pozycjonuje, inne cechują się mniejszą konkurencyjnością. Wyróżnia się frazy kluczowe:

  • ogólne,
  • long – tail,
  • brandowe,
  • produktowe,
  • lokalne.

Frazy ogólne należą chyba do najpopularniejszych. Nazywa się je również słowami kluczowymi krótkiego ogona. Składają się z jednego lub z dwóch słów. Przykłady? „Rower”, ewentualnie „rower dziecięcy”, „buty”, „żaluzje” itd. Ich popularność sprawia, że bardzo trudno je wypozycjonować. Trzeba jednak pamiętać o tym, że osoby wpisujące tego typu hasła do przeglądarki, nie szukają konkretnych modeli. Badają temat, być może potrzebują informacji ogólnych. Frazy tego typu warto zatem pozycjonować, aby zachęcać potencjalnych klientów do wejścia na stronę.

Frazy long – tail, to frazy dłuższe, składające się często z kilku słów. Przykładami są np.: „nowoczesne meble kuchenne”, „industrialne ramki na zdjęcia”, „męska bluza dresowa bez kaptura”. Te frazy wpisywane są do wyszukiwarki przez osoby, które dokładnie wiedzą, czego szukają. Pozycjonowanie na te frazy pozwala zdobyć klientów zorientowanych na produkt w twoim sklepie lub oferowaną usługę.

Kiedy fraza kluczowa zawiera nazwę marki lub konkretny model produktu, nazywamy ją wtedy frazą brandową lub frazą produktową. Pierwsza z nich to np. „buty sportowe Nike”, druga „Buty sportowe Nike Air Max”. W obu przypadkach chodzi o konkertną marke i model, dlatego, jeżeli na twojej stronie znajdują się usługi lub produkty pod specjalnymi nazwami, warto zainwestować w pozycjonowanie właśnie tych fraz. Można także zdecydować się na frazy z nazwą twojej marki.

Kolejny typ fraz, to frazy lokalne. Jak łatwo się domyślić, do nazwy produktu lub usługi dopisujemy również miejscowość, miasto, region itd.

Oczywiście powyższe frazy to tylko te najbardziej znane i ogólne. Można wyróżnić także sezonowe słowa kluczowe, a także słowa kluczowe wyodrębnione ze względu na interakcje klienta (użytkownika wyszukiwarki), np. fraz informacyjne, nawigacyjne, komercyjne czy frazy transakcyjne. Jest to jednak temat tak obszerny, że warto poświęcić mu osobny artykuł.

Agencja, freelancer czy samodzielnie działanie – co wybrać?

Pozycjonowanie stron internetowych wymaga sporej wiedzy, a także odpowiednich narzędzi. Nie jest to czarna magia i każdy może nauczyć się pozycjonowania, może także wykupić dostęp do różnych programów ułatwiających pozycjonowanie lub działać na programach zupełnie darmowych. Warto zadać sobie jednak pytanie: czy na pewno chcesz spędzać godziny przed monitorem ucząc się nowych rzeczy, zamiast rozwijać swój biznes poprzez wyuczony zawód, talent? Czy nie lepiej zlecić pozycjonowanie fachowcom? Moim zdaniem warto zdecydować się na profesjonalną pomoc.

Ale czyja pomoc będzie najlepsza? Tutaj nie ma dobrej odpowiedzi. Znam wiele osób, które cenią agencje SEO/SEM, ale wiem, że mnóstwo ludzi korzysta z wielu freelancerów zajmujących się pozycjonowaniem, którzy mają ogromną wiedzę na ten temat, a ich usługi są tańsze niż usługi agencyjne.