Symbol Chin. Początek prac nad nim sięga VI, a ostatni fragment zbudowano w 1878 roku. Chińczycy nazywają go Wànli Chángchéng czyli Mur 10 Tysięcy Li (Li – coś nieskończonego). Materiałów zużytych na jego budowę starczyłoby do zbudowania ponad 200 piramid Cheopsa! I nie, nie widać go z kosmosu.

Jak dostać się z lotniska na Wielki Mur Chiński?

Jak dostać się z lotniska w Pekinie na Mur Chiński? Skomunikowanie lotniska z miastem jest naprawdę dobre – pod warunkiem, że ktoś ma dobrą orientację. Ja w Chinach zgubiłabym się już pierwszej godziny, na szczęście Andrzej ma doskonały zmysł orientacji. W ogóle wszędzie gdzie bywamy, jestem zaskoczona tym, jak mój małżonek się fantastycznie odnajduje – ja jak dziecko we mgle, on jak u siebie. Z lotniska odjeżdża pociąg AIPORT EXPRESS. I dalej są różne rozwiązania, w zależności od tego, do którego  fragmentu muru chcemy dojechać. My chcieliśmy zobaczyć odcinek Wielkiego Muru w Badaling, dlatego kolejkę podmiejską zamieniliśmy na pociąg. Jechaliśmy około godziny. Dlaczego Wielkiego Muru w Badaling? Bo to najlepiej zachowana część Wielkiego Muru. Prowadzi na nią kolejka gondolowa. Koszt  to ok. 45 RMB, więc to naprawdę niewiele! Bilety kupowaliśmy w kasie na miejscu.

Podczas wyjazdu kolejką gondolową można zobaczyć piękne widoki pasma wzgórz Badaling. Wyjeżdżamy na wysokość 1000 m n.p.m.  Zwiedzanie muru zajęło nam ok. 2 godzin. Odcinek Wielkiego Muru w Badaling jest najczęściej odwiedzany, dlatego należy przygotować się na tłumy. Wystarczy jednak przejść kilkadziesiąt metrów dalej od początku trasy i już robi się zdecydowanie luźniej. Wśród turystów dominują oczywiście Chińczycy.

Badaling – najlepiej zachowana część Wielkiego Muru Chińskiego

Badaling znajduje się ok. 70 km od Pekinu. Jest to pasmo wzgórz, wzdłuż którego rozciąga się odcinek Wielkiego Muru wynoszący prawie 5 km (cały Mur Chiński to 21 196 km). Znajduje się na nim 19 strażnic. Szerokość ok. 5 – 6 metrów. Jest to doskonale zachowany odcinek muru, dlatego ściąga tutaj naprawdę wielu turystów! Pogoda dopisała nam średnio. Nie padało, ale była spora mgła. Coś jednak udało się dostrzec 🙂

Kilka faktów o Murze Chińskim

 Pierwsze informacje o zbudowanych wałach obronnych pochodzą z 656 r. p.n.e. Jednak, znaną nam formę uzyskały podczas panowania dynastii Ming, a więc w XV wieku. Ciągły system fortyfikacji był niezbędny dla celów obronnych, zwłaszcza przed najazdami Mongołów. XVII wiek przynosi wygraną Mandżurów nad dynastią Ming, terytorium się powiększa, a sam mur znajduje się wewnątrz państwa. Dlatego traci walory obronne, staje się jednak jednym z najciekawszych na ziemi miejsc, do którego każdego roku ściąga miliony turystów!

 

@Nowiccyteam B&A