Sprawa wydaje się banalna. Krótkie zdanie opisujące cały artykuł. Jednak w praktyce nie jest to takie proste. Tytuł powinien spełnić co najmniej dwa ważne warunki. Po pierwsze, musi przekazać informację, czego dotyczy artykuł, po drugie, musi zachęcać odbiorcę. Ale uwierzcie, to tylko wierzchołek góry lodowej!

Rodzaje tytułów

Na potrzeby tego artykułu dokonam najprostszego podziału: tytuły do artykułów dziennikarskich (drukowanych w prasie) oraz tytuły do publikacji w Internecie. Tytuły do artykułów drukowanych to bardzo duży zbiór, w którym mogą znaleźć się np.

tytuły do reportażu wcieleniowego: „Jak zostałem profesjonalną syrenką”, tytuły do artykułów informacyjnych: „Trener X podał skład reprezentacji Polski na mistrzostwa Świata” lub krócej „Znamy skład na MŚ”. W podręcznikach dziennikarskich znaleźć można szereg podziałów dotyczących tytułów prasowych. Można pisać tytuły o charakterze informującym, tytuły w formie pytań retorycznych, tytuły wywołujące konkretne reakcje u czytelnika, tytuły z niedopowiedzeniami, wykorzystujące przysłowia, cytaty, tytuły alarmujące itc.

Tytuły dla publikacji internetowych rządzą się nieco innymi prawami. Oczywiście, można czerpać do woli z dziennikarstwa, jednak publikując w sieci, trzeba mieć na uwadze, że:

  • czytelnicy prasy tradycyjnej (zarówno drukowanej jak i publikowanej w sieci) oraz czytelnicy wychowani na artykułach internetowych, znacznie się od siebie różnią. Pierwsi często czytają cały tekst. Sam akty czytania sprawia im przyjemność. Drudzy, poszukują szybkiej informacji na zadane pytanie.
  • Ważna jest długość tytułu. W prasie drukowanej dąży się do skracania tytułów, mogą być one jednak bardzo długie (niektórzy uważają, że tytuł może mieć nawet 17 słów!). W Internecie zbyt długie teksty mogą zostać skrócone w wynikach wyszukiwania, przez co odbiorca nie zapozna się (na pierwszy rzut oka) z całym tytułem. Jeżeli dodatkowo fraza kluczowa znajdzie się na końcu zdania to… „po ptokach”!

Mając wykształcenie i doświadczenie dziennikarskie, czasem wykorzystuję metody stosowane w tradycyjnych mediach do tworzenia tytułu. Robię to jednak tylko wtedy, gdy mam pewność, że grupa docelowa, do której kieruje artykuł zrozumie konwencję.

Jak powinien wyglądać tytuł w publikacjach do Internetu?

Po pierwsze, tytuł musi informować czytelnika, o czym jest artykuł. To oczywiste, jednak bardzo ważna jest precyzja. Jeżeli odbiorca tekstu, zaciekawiony obietnicą tytułu kliknie w link, a następnie przekona się, że jednak artykuł nie jest odzwierciedleniem tekstu, szybko opuści stronę.

Po drugie, tekst powinien być krótki. Szacuje się, że powinien wynosić od 50 do 60 znaków, niektórzy twierdzą, że może to być 70 znaków. Rozbieżność spowodowana jest różnicami w szerokości tekstu w pikselach.

Po trzecie, najważniejsze słowo kluczowe powinno znaleźć się na początku tytułu.   Naprowadza to czy czytelnika na temat, ale ma też znaczenie dla pozycjonowania konkretnej strony.

Po czwarte, warto korzystać z języka korzyści. Obiecujemy odbiorcy, że będzie miał pewną korzyść z przeczytania artykułu.

Po piąte, stosowanie liczb, autorytetu, pytań. To wszystko przyciąga odbiorcę. 

Przykłady tytułów

Poniżej podaje kilka przykładów tytułów, które zwiększają klikalność. Pamiętajcie jednak, aby spełniać obietnice zawarte w tytułach!

Co zrobić, aby…?

Co zrobić, aby dziecko przestało gryźć?

Co zrobić, aby szybciej się uczyć?

 

X kontra Y

Pralka z funkcją suszenia czy osobna suszarka?

 

X sposobów na

5 sposobów na pozbycie się mrówek

10 sposobów na zawsze czysty dom

 

Najlepszy sposób na …

Najlepszy sposób na udane małżeństwo

Sprawdzony sposób na lśniące włosy

 

X mitów o …

5 mitów o odchudzaniu

5 mitów o copywritingu

 

Nigdy nie ma się 100% pewności, że konkretny tytuł znacznie zwiększy konwersję. Jednak wybierając odpowiedni tytuł, trzymając się pewnej konwencji, dostarczając wartościową treść, która spełnia obietnicę tytułu, znacznie zwiększa się na to szanse!